close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

הגורמים לפטריה בעור ואיך מטפלים בזה?

מערכת שורשכג אדר ב, תשפד02/04/2024

מניעת זיהומים פטרייתיים בעור כרוכה בשמירה על היגיינת העור, שמירה על עור יבש והימנעות ממגע עם פטריות

תגיות:
צילום: freepik
פטרת עור, הידועה גם בשם דרמטופיטוזיס, זיהום פטרייתי או מיקוזה, היא מצב שכיח המשפיע על אנשים רבים ברחבי העולם. זיהומים אלו נגרמים על ידי מגוון פטריות שחיות על הרקמות המתות של העור, כולל השיער והציפורניים.

למרות שלעתים קרובות פטריה בעור אינה בעיה רצינית, היא עלולה לגרום לאי נוחות ולהוביל לבעיות בריאותיות חמורות יותר אם לא מטפלים בה כראוי. הבנת הסיבות ואפשרויות הטיפול בפטרת עור חיונית לשמירה על בריאות העור ומניעת התפשטות זיהומים.

גורמים לפטרת עור
ניתן לייחס זיהומים פטרייתיים בעור לשלושה סוגים עיקריים של פטריות: דרמטופיטים, שמרים ועובשים. כל סוג יכול להשפיע על חלקים שונים בגוף ויש לו שיטות העברה שונות.

דרמטופיטים הם האשמים השכיחים ביותר מאחורי זיהומים פטרייתיים בעור. הם מדביקים בעיקר את העור, השיער והציפורניים ואחראים למצבים כמו פטריה בכף הרגל, גרדת וגזזת. פטריות אלה משגשגות בסביבות חמות ולחות והן מדבקות מאוד, לעתים קרובות מתפשטות באמצעות מגע ישיר עם אנשים או משטחים נגועים.

שמרים כגון קנדידה יכולים להוביל לזיהומים כמו קיכלי ותפרחת חיתולים. דלקות שמרים מתרחשות בדרך כלל באזורים חמים ולחים בגוף. צמיחת יתר יכולה להיות מופעלת על ידי גורמים כמו שימוש באנטיביוטיקה, אשר משבשת את האיזון הטבעי של חיידקים ושמרים על העור.

עובשים הם גורמים פחות שכיחים לזיהומים פטרייתיים בעור, אך עלולים להוביל למצבים כגון tinea nigra ופטרת ציפורניים. זיהומים אלו מתרחשים בדרך כלל לאחר מגע ישיר עם נבגי העובש בסביבה.

גורמים התורמים להתפתחות זיהומי עור פטרייתיים כוללים:
אקלים חם ולח
הזעה מוגברת
לבוש צמוד ומגביל
היגיינה לקויה
מערכת חיסון מוחלשת
שימוש במקלחות ציבוריות או חדרי הלבשה
שיתוף פריטים אישיים כמו מגבות או מברשות שיער

תסמינים של פטרת עור
התסמינים משתנים בהתאם לסוג הזיהום הפטרייתי ולאזור הגוף המושפע, אך בדרך כלל כוללים:
תחושות גירוד או צריבה
עור אדום, קשקשי או סדוק
פריחות בצורת טבעת (במקרה של גזזת)
שינוי צבע של הציפורניים ללבן, צהוב או חום
שלפוחיות או קילוף בעור (במיוחד בין אצבעות הרגליים או בכפות הרגליים)

אפשרויות טיפול
טיפול בזיהומים פטרייתיים בעור מטרתו לחסל את הפטרייה, להקל על התסמינים ולמנוע הישנות. האפשרויות כוללות:
אנטי פטרייתיים מקומיים: אלו הם קו הטיפול הראשון בזיהומים פטרייתיים רבים בעור. ניתן למרוח קרמים ותרסיסים ללא מרשם או במרשם רופא, אשר מיושמים ישירות על האזור הפגוע.

תרופות נגד פטריות דרך הפה: לזיהומים חמורים או מתמשכים יותר, ייתכן שיהיה צורך בתרופות נגד פטריות דרך הפה. לתרופות אלו יכולות להיות תופעות לוואי ולקיים אינטראקציה עם תרופות אחרות, ולכן יש ליטול אותן בהנחייתו של ספק שירותי בריאות.
אבקות וסבונים רפואיים: מוצרים אלה יכולים לעזור לשמור על האזור הפגוע יבש ונקי מפטריות.

שיטות היגיינה טובות: רחצה סדירה, ייבוש יסודי של העור, במיוחד בין אצבעות הרגליים וקפלי עור אחרים, והחלפת גרביים ותחתונים מדי יום יכולים לסייע במניעה ובטיפול בזיהומים פטרייתיים בעור.

התאמות סביבתיות: לבישת בגדים רופפים ונושמים, הימנעות מחפצים אישיים משותפים, ולבישת כפכפים במקלחות ציבוריות יכולים להפחית את הסיכון לזיהומים פטרייתיים.

מניעה
מניעת זיהומים פטרייתיים בעור כרוכה בשמירה על היגיינת העור, שמירה על עור יבש והימנעות ממגע עם פטריות. אלה מספר אמצעים בהם כדי לנקוט כדי למנוע פטרת:
יבשו את העור ביסודיות לאחר רחצה או שחייה.
החליפו גרביים ותחתונים לפחות פעם ביום.
לבשו בגדים נושמים העשויים מסיבים טבעיים כמו כותנה.
השתמשו באבקות נגד פטריות בנעליים ובגרביים אם אתם נוטים לפטרת בכף הרגל.
הימנעו משיתוף פריטים אישיים כמו מגבות, מברשות שיער וקוצץ ציפורניים.
השתמשו בכפכפים או בסנדלים במקלחות ציבוריות ובחדרי הלבשה.

סיכום
זיהומים פטרייתיים בעור הם בעיה שכיחה שאמנם אינה מזיקה ברובה, אך עלולה לגרום לאי נוחות משמעותית. על ידי הבנת הסיבות ואימוץ אסטרטגיות טיפול ומניעה יעילות, אנשים יכולים לנהל ולמנוע זיהומים אלה. אם אתם חושדים שיש לים זיהום פטרייתי בעור, חשוב להתחיל טיפול מיידי ולהתייעץ עם ספק שירותי בריאות, בעיקר אם הזיהום אינו משתפר או מחמיר. עם טיפול נאות, ניתן לטפל ביעילות ברוב הזיהומים הפטרייתיים בעור, ולחזור לעור בריא ונוח.
הוסף תגובה
צילום: freepik
הגדל /הקטן טקסט
שמור קישור
שם השולח
תוכן ההודעה